Du skal have dig et logo.

Du er helt ny som virksomhedsejer og står og skal bruge et logo til at vise din virksomhed frem for folket. Men hvordan skal man lige bære sig ad? Skal du bare hyre en grafiker, spørge på Facebook eller spørge din bedste vens søn, som tilfældigvis kan trylle i Photoshop?

Både ja og nej.

På Facebook findes der mange grupper, hvor folk skal spørge efter en grafiker til at designe forskellige ting. Mange vil byde ind, og så er det op til dig at udvælge den grafiker hvis stil, du bedst kan lide. Men lad lige være med at skrive, at “du søger en billig grafiker” eller at “du søger en, der kan designe dig et logo til en fair pris”.

Selvom vi gerne vil spare penge (ja det vil jeg også gerne, når jeg skal bruge penge), så er det nu engang vigtigt lige at stoppe op og tænke os om. Vil vi købe et logo til 250 kr. med risiko for, at logoet alligevel skal laves om? Eller vil vi hellere købe et logo til 3.900 kr. velvidende om, at logoet er i professionel kvalitet?

Hvis du er i fødevareindustrien, så er det altså heller ikke den bedste idé, at udlove f.eks. en gratis omgang mad eller et gavekort 200 kr. for et logo. Prøv at vende den om om tænk. Er dit nye logo kun et gavekort eller en burger og en øls pris værd?

Nogle vælger også at benytte sig af Fiverr f.eks. hvor man vælger den grafiker, som man synes, har den bedste og bredeste portfolio. Det er klart nok.

Man skal dog være opmærksom på, at man kommer i kontakt med folk fra hele verden. Jeg har hørt om folk, der har fået et godt logo til en overkommelig pris, men der er altså også situationer, hvor folk har måtte droppe det modtagede logo, pga. mangelfuld kommunikation og dårlige engelskkundskaber fra grafikerens side. Med Fiverr kan der altså være risiko for kommunikationsproblemer. Problemer som i sidste ende koster dig penge.

Jeg kan aldrig sige dette mange gange nok. Du må aldrig købe et logo, der er lavet i Photoshop! 

Hvis din bedste vens søn, tilbyder dig et logo han har lavet i Photoshop, så er det simpelthen no go! Det ikke sønnens kreative evner der er problemer men programmet.

Photoshop er et billedredigeringsprogram og arbejder i pixels.

Dit logo skal være lavet i et såkaldt vektorprogram som f.eks. Adobe Illustrator. En vektor fil kan skaleres op og ned i størrelse uden at miste sin kvalitet. Dermed kan du bruge filen til f.eks. rollup bannere, bildekorationer og andre store bannere.

En vektor fil kan f.eks. være en Ai. (Adobe Illustrator), PDF (lavet fra Illustrator eller andet vektorprogram) og EPS (kan også laves fra Adobe Illustrator).

Hvad kan du gøre, inden du kontakter en grafiker?

Inden du kontakter en grafiker, så er det en god idé at sætte sig ned og tænke tingene igennem. Tænk på din branche først og fremmest. Skriv notater! De kan være guld værd for grafikeren.

Hvem er din målgruppe for din virksomhed?

Hvad er din virksomheds mission og vision? 

Hvad repræsenterer din virksomhed?

Hvilke(n) farver skal indgå i logoet og hvorfor?

Skal dit logo være udelukkende dit firmanavn (navnetræk), eller skal der også være et symbol (bomærke)? 

Husk at enhver grafiker vil komme med input mht. skrifttype og farver. Det er ikke en kritik af dit valg, men du må huske på, at grafikeren gerne skulle vide lidt om farver og skrifttyper (det håber jeg da!). Grafikeren vil hjertens gerne yde en god service og levere et kvalitetslogo til dig, som du er glad for og som grafikeren selv kan stå inde for og være stolt over.

Selvom det er dig, der betaler og i sidste ende bestemmer, så er det nu engang en rigtig god idé at lytte til grafikeren som er fagperson.

Dette skal du lige være opmærksom på

Når du vælger farver til dit logo, så lad være med at have alt for mange. Jeg selv bruger typisk maks 3 farver i logoer. Simpelthen fordi at jo flere farver du har i dit logo jo mere rodet kan det se ud for andre og jo dyrere bliver det for dig, hvis du skal have det trykt på f.eks. visitkort og brevpapir hos et trykkeri.

Farveforløb (gradienter) hvor flere farver løber sammen er også dyrt, da trykkeriet skal bruge flere trykplader til den farvekombination i opgaven.

For at gøre det billigere i længden så nøjes med at have 2-3 farver i dit logo. Medmindre du selvfølgelig gerne betaler for at få farveforløb i logoet. Nogle gange ser det jo også bare federe ud med gradienter. Det synes jeg også selv.

Til slut

Her til slut vil jeg bare ønske dig rigtig meget held og lykke med at få lavet dit logo. Jeg håber, at du har kunne bruge nogle af mine råd.

Og husk nu! Fordi du kan få et billigt logo, betyder det ikke, at det er et kvalitetslogo.